OMMEN – Wie tijdens deze warme dagen een strooiauto door de gemeente ziet rijden, hoeft niet aan zijn ogen te twijfelen. De gemeente Ommen is gestart met het strooien van zout. Dit gebeurt niet ter voorbereiding op een onverwachte winterse bui, maar juist om de lokale wegen te beschermen tegen de hoge zomerse temperaturen.
Op wegen waar de kans groot is dat het asfalt zacht wordt door de brandende zon, grijpt de gemeente preventief in. Een ongebruikelijk gezicht voor veel bewoners, maar volgens wegenexperts is het een zeer effectieve maatregel om de infrastructuur intact te houden.
“Het zout zorgt ervoor dat het smeltpunt van het bitumen in het asfalt verhoogt. Ziet u een strooiauto rijden? Dan weet u dat het is om het asfalt te beschermen tegen schade door hoge temperaturen,” aldus de waarschuwing vanuit de gemeente Ommen.
Hoe een wintermiddel de zomerse wegen redt
Voor wie zich afvraagt hoe zout precies helpt tegen de hitte, heeft de gemeente het proces overzichtelijk uitgelegd. Het geheim zit hem in de natuurkundige eigenschappen van het strooizout. Dit werkt in drie stappen:
- Vochtopname: Het gestrooide zout heeft een hygroscopische werking. Dit betekent dat het vocht uit de warme lucht onttrekt en dit laat condenseren op het wegdek.
- Verkoeling: Dit gecreëerde, dunne laagje vocht zorgt direct voor een effectieve afkoeling van het hete asfalt.
- Schadevoorkoming: Doordat het wegdek aanzienlijk koeler blijft, wordt het materiaal minder plakkerig. Dit voorkomt dat het wegdek vervormt en garandeert dat er geen gevaarlijke sporen ontstaan door zwaar vrachtverkeer.
Inwoners hoeven zich dus geen zorgen te maken als zij de komende tijd een strooiwagen passeren; er wordt hard gewerkt aan het behoud van het wegdek in Ommen.


